Ett par gånger om året anordnar vi aktivitetsdagar i huset. Då hjälps vi åt att röja i trädgården, städa källargångar, loftgångar och miljöhus och se till att det ser trevligt ut i största allmänhet runt huset och i våra gemensamma utrymmen.
Det är frivilligt att delta i aktivitetsdagarna, men det är roligt om så många som möjligt har möjlighet att hjälpa till. Vid dessa tillfällen ges en utmärkt möjlighet att lära känna sina grannar och dessutom bidra till att hålla månadsavgiften nere eftersom alternativet är att anlita någon som utför arbetet. Om du inte har möjlighet att delta vid dessa tillfällen så går det bra att bidra på annat sätt, till exempel genom att baka något eller att på egen hand ta hand om någon av sysslorna vid annat tillfälle.
Vid akuta ärenden, då ingen i styrelsen kan nås, så hänvisar vi till Avarn Security. Kontaktuppgifter finns under fliken kontakt längst upp på sidan samt på ett anslag längst ner i trapphuset.
I månadsavgiften ingår el, värme, vatten, renhållning och bostadsrättstillägg till hemförsäkring. Hyra av parkeringsplats och/eller bredbandsuppkoppling redovisas separat på avgiftsavin. Avgiften ska alltid betalas före månadsskiftet. Förfallodag är sista vardagen före respektive månads slut.
Avi för dina månadsavgift skickas ut i förväg. Det går även bra att få fakturan som elektronisk faktura eller på autogiro. För att få fakturan som e-faktura går du in på din internetbank och söker upp vår ekonomiska förvaltare, Nabo, i internetbankens lista över företag att ansluta till e-faktura. Vill du få fakturan på autogiro eller har du några frågor om något gällande fakturor är du välkommen att kontakta vår ekonomiska förvaltare Nabo (se kontaktuppgift i bilaga).
Skulle du ha problem med att betala avgiften i tid ska du omedelbart höra av dig till vår ekonomiska förvaltare. Enligt stadgarna är nyttjanderätten förverkad om bostadsrättsinnehavaren regelbundet dröjer med avgiften.
Lägenheterna i föreningen är avsedda för medlemmarnas permanenta boende (§ 1 i föreningens stadgar), men under vissa förutsättningar kan man hyra ut sin lägenhet. Det är en trygghet för dig som lägenhetsinnehavare att uthyrningen sköts på ett reglerat sätt och att styrelsen vet vem som bor i din lägenhet.
Andrahandsupplåtelse
I dagligt tal pratar man om andrahandsuthyrning, men den juridiska termen är andrahandsupplåtelse (uthyrning innebär att man tar betalt). Så fort någon annan än bostadsrättshavaren bor i bostadsrättslägenheten rör det sig om en andrahandsupplåtelse. Det spelar ingen roll om bostadsrättshavaren tar betalt eller inte, till vem man hyr eller lånar ut lägenheten eller hur länge. Exempelvis är det en andrahandsupplåtelse om en bostadsrättshavare lånar ut sin lägenhet till sin syster en eller två veckor under sommaren.
Innan du upplåter din lägenhet i andra hand ska du göra en skriftlig anmälan till bostadsrättsföreningen. Du får då upplåta lägenheten i högst ett år. Detta framgår av föreningens stadgar (§ 47). I anmälan ska framgå vilken tidsperiod som avses samt namnet på den som ska använda lägenheten.
Vill du upplåta din lägenhet efter det första året ska du skriftligen ansöka hos styrelsen om samtycke till upplåtelsen. I ansökan ska skälet till upplåtelsen anges, vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Vanliga skäl är arbete på annan ort, sjukhusvistelse, samboprövning, studier på annan ort eller att man vill upplåta lägenheten till en närstående. Andrahandsupplåtelsen får inte påbörjas förrän tillstånd finns.
Att strunta i skriftlig anmälan/skriftligt tillstånd kan leda till att du blir uppsagd från din lägenhet. Får du nej från styrelsen kan du vända dig till hyresnämnden för en kostnadsfri prövning.
Blankett för andrahandsuthyrning finns på föreningens hemsida, under rubriken “Dokument och blanketter”. Det går också bra att skicka mail till styrelsen.
Inneboende
Inneboende innebär att lägenhetsinnehavaren, till skillnad från andrahandsupplåtelse, bor kvar i lägenheten och hyr ut en del av den till en annan person.. Bostadsrättsinnehavaren är inte skyldig att lämna skriftlig anmälan om inneboende till styrelsen, men det är alltid bra att informera styrelsen så att vi vet vilka som bor i huset. Observera dock att kravet är att bostadsrättshavaren måste bo kvar i lägenheten.
Föreningen har en ekonomisk förvaltare, Nabo, som hjälper oss med fakturor och redovisning. Till Nabo kan du vända dig om du vill betala månadsavgiften med autogiro. Det finns också en möjlighet att få elektroniska fakturor direkt till din internetbank. Du ska då leta upp fastighetsförvaltaren i Internetbankens lista över företag som du kan ansluta. Kontaktuppgift till Nabo finns under fliken kontakt.
I källaren finns en lokal som används för styrelsens möten och olika gemensamma sammankomster. Det finns möjlighet för medlemmar i föreningen att hyra lokalen för privata fester eller övernattande gäster. Hyreskostnaden är 150 kr per dag och 200 kr/natt för övernattning.
Lokalen är 40 kvm och har ett badrum med dusch. Ingången är längst bort i källargången vid tvättstugorna. Det finns även en ingång via en yttertrappa på husets kortsida och innanför finns en liten tambur med klädhängare. Lokalen har två bord med plats för minst tolv personer. Fler bord kan ställas in. Det finns också ett litet pentry med kaffe- och vattenkokare, kyl samt ett basförråd av porslin och bestick. Vid behov är det även möjligt att låna två kylskåp som står i rummet intill (pannrummet). I lokalen finns en bäddsoffa och två uppfällbara turistsängar, täcken och kuddar som kan användas till övernattande gäster. Det finns även möjlighet att låna sängkläder.
Viktigt att tänka på är att lokalen hyrs ut i befintligt skick. Där utförs ingen löpande städning eller skötsel. Det innebär att man bör se över lokalen innan man använder den och fixa lite efter behov. Detta ansvar ligger på alla boende i huset som vill använda lokalen. Lämna lokalen i det skick du själv önskar finna den! Städmaterial finns i städförrådet utanför den lilla tvättstugan.
Kontakta styrelsen om du vill ha mer information och är intresserad av att hyra lokalen. För snabbare kontakt så finns kontaktuppgifter till den som ansvarar för uthyrning vid bokningskalendern vid ingången till lokalen
Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare har ett mera omfattande ansvar för din lägenhet än en hyresgäst. För att få ett heltäckande skydd behövs både en hemförsäkring och ett bostadsrättstillägg. Det är mycket viktigt att du själv har en hemförsäkring som täcker värdet av ditt hem. Däremot behöver du själv inte teckna ett särskilt bostadsrättstillägg eftersom ett sådant ingår kollektivt för samtliga lägenheter i bostadsrättsföreningens försäkring för huset
Viktig information från styrelsen som berör alla i föreningen förmedlas på föreningens hemsida, föreningens Facebooksida (BrfDomherren3), via lappar i brevlåda/postbox och på föreningens anslagstavlor i trapphuset.
För snabb information används Facebooksidan frekvent. Här kan även medlemmar kommunicera med varandra eller ställa frågor av allmän karaktär.
I vårt miljöhus kan du lämna vanliga hushållssopor. Grundreglerna för sophanteringen är att sortera sina sopor väl i för ändamålet avsedda kärl. Kartonger ska vikas/tryckas ihop och läggas i kärlet för kartong. Föreningen debiteras extra för överfulla kärl och slarvigt sorterade sopor
Observera att endast vanliga sopor ska lämnas i vårt miljöhus och ingenting får ställas utanför sopkärlen! Alla grovsopor får du själv transportera till återvinningscentralen! Renhållningsbolaget tar inte hand om detta. Det är inte heller något dina grannar har för avsikt att göra.
Papperspåsar för matavfall finns i mangelrummet som finns i källargången bredvid tvättstugorna.
Vi uppmanar dig som är rökare eller bjuder hem rökare att visa hänsyn mot dina grannar. Det är tillåtet att röka på sin balkong, men det är inte tillåtet att störa sina grannar eller utsätta någon för passiv rökning.
Eventuella fimpar (och snuspåsar) får var och en själv se till att ta hand om. Det är absolut förbjudet att kasta ut fimpar (och snuspåsar) från balkongen! Dels för att det skräpar ner och dels fimpar kan orsaka brand på någon annans balkong eller i torrt gräs.
Årsmöte hålls en gång om året - vanligtvis i april. Eventuellt tillkommer extra föreningsstämmor om det finns behov. Kallelse till årsstämman skickas ut till alla medlemmar. Varje lägenhet har rätt till en röst vid omröstning. Endast ägare till lägenheten är behörig att rösta. Motioner (förslag) till årsmötet lämnas till styrelsen enligt stadgar.
Styrelsen väljs på årsmötet och sammanträder ungefär en gång i månaden. Styrelsens uppgift är att handlägga alla praktiska frågor som rör förvaltningen av bostadsrättsföreningen. Givetvis har alla i föreningen lika stor rätt att påverka och tycka till om vad som ska hända i huset. Styrelsen består av:
Jan Paulsson (ordf)
Annika Beskow (kassör)
Ulrika Axwik (ledamot)
Nicole Bochnak (ledamot)
Maria Lundgren (ledamot)
Karl Månsson (ledamot)
Lina Philipsen (ledamot)
Vi i styrelsen ser gärna att medlemmar kommer med förslag och idéer! Om du har något som du vill att styrelsen tar upp vid nästa sammanträde kan du lämna en lapp i styrelsens postbox, föreningens Facebooksida eller mejla styrelsen på styrelsen@domherren3.se.
Är du intresserad av att vara med i styrelsen får du också gärna höra av dig och meddela ditt intresse när valberedningen påbörjar sitt arbete inför föreningens årsmöte, som brukar brukar äga rum någon under försommaren.
Föreningens stadgar reglerar vilka regler som gäller för just vår bostadsrättsförening avseende befogenheter och skyldigheter för dig som bostadsrättsägare. Du kan hitta föreningens stadgar på sidan dokument och blanketter, eller komma direkt till dem genom att klicka här.
Vi förutsätter att alla i föreningen visar hänsyn, försöker förstå och respektera varandra. Med det sagt bör man tänka på att inte störa sina grannar med buller och oljud kvälls- och nattetid. En rekommendation är att avstå från högljudda aktiviteter klockan 21.00-07.00 på vardagar och 20.00-10.00 på helger och helgdagar.
Ska du renovera eller bjuda in till fest är det uppskattat om du sätter upp en lapp med kontaktuppgifter så att dina grannar är medvetna och kan höra av sig om det skulle behövas.
Skulle problem uppstå, är det alltid bäst att ta direktkontakt med den som orsakar problemet och försöka lösa det tillsammans. Om detta inte skulle fungera, kan du självklart kontakta styrelsen för att få hjälp.
Ett par gånger om året anordnar styrelsen öppet hus för föreningens medlemmar. Vid detta tillfälle informerar styrelsen om vad som är på gång i föreningen samt tar emot förslag och synpunkter från medlemmarna. Det bjuds på fika och ges tillfälle att umgås med och lära känna sina grannar.